En magisteruppsats i marknadsföring vid Handelshögskolan i Stockholm testade att pumpa ut doft av citrus och skog i tre stormarknader i Stockholm. Resultatet blev att försäljningen av schampo steg med tjugo procent och kunderna tyckte att produkterna hade en bättre kvalitet. Effekten kom så snart doft hade tillsatts och kvarstod oavsett veckodag och butik. Det är alltså vetenskapligt bevisat att doftmarknadsföring är verksamt. Trots det är det en marknadsföringsstrategi som inte används till sin fulla rätt i Sverige. I andra länder och framför allt i USA och Japan är det däremot en vedertagen metod som ger tydliga resultat.

Doftmarknadsföring får kunderna att köpa mer…

Det finns flera studier som har visat att det går att påverka kundernas beteende genom att använda dofter. Luktsinnet är kanske vårt starkaste emotionella sinne och reagerar omedelbart på förändring. Därför är doftmarknadsföring ett enkelt och effektivt sätt att nå fram till människor. Hur känner du själv när du passerar ett bageri tidigt på morgonen och förnimmer doften av nybakat bröd? Du blir sugen, eller hur? Kanske till och med så pass att du faller för frestelsen och smiter in och köper något? Plötsligt har du varit med och ökat försäljningen hos bagaren, trots att du inte ens hade planerat att gå in och handla.

…och stanna kvar längre

När vi känner att vi trivs i en miljö vill vi instinktivt stanna kvar längre. Det är kanske enklare att illustrera det med ett omvänt exempel. Föreställ dig att du befinner dig i ett hus som luktar fuktigt, kanske rent av mögligt. Visst får det dig att vilja gå därifrån så snabbt du bara kan? Om det istället luktar fräscht och gott gör du troligen det omvända och stannar kvar så länge du känner för det. Därför är det viktigt för såväl butiker som hotell och kontor att tänka på hur deras lokaler doftar. Unkna lukter kan döljas med hjälp av doftmarknadsföring och doftneutrala rum kan ges en extra känsla genom att tillföra en god doft. Idag finns det dofter som får kunderna att stanna kvar längre för både matvaruaffärer och klädaffärer. Det går till och med att sälja teknik med dofter. Popcorndoft vid teveapparaterna och nybryggt kaffe vid kaffemaskinerna får fler besökare att plocka fram plånboken. Läs gärna mer om hur du kan sätta en doft på ditt varumärke här.

Vill du veta mer?

Vi på Ambius har arbetat med doftmarknadsföring i många år och kan hjälpa dig att göra bättre affärer med doftmarknadsföring. Hör gärna av dig till oss om du vill veta mer!