Vad är det som kännetecknar riktigt eleganta platser? Är det pampig arkitektur som andas historia eller kanske valet av lyxiga material? Utseendet spelar förstås stor roll för hur vi upplever en plats, men hur skulle du känna om du gick in i en stor balsal och det luktade unket, kanske rentav äckligt? Antagligen skulle du ha mer bestyr med att hålla andan än att beundra de ståtliga kristallkronorna i taket. Alla våra sinnen tar in och hjälper oss att analysera de platser vi befinner oss på. Att tro att vi människor skulle kunna tänka bort en dålig luktupplevelse på en för ögat vacker plats är bara dumt. Genom att arbeta med dofter kan vi både förbättra och förstärka känslan av en plats och det är här premium scenting kommer in i bilden.

Premium scenting stärker ditt varumärke

Med hjälp av premium scenting kan du doftsätta din verksamhet helt och hållet efter dina egna önskemål. Det förstärker upplevelsen av ditt varumärke och kan även påverka köpbeteende hos kunder. Inte så konstigt, med tanke på att vi gärna vistas länge på platser som doftar gott och som stämmer överens med det vi ser framför oss. Såväl jeansbutiker som lyxhotell kan arbeta med premium scenting, men på olika sätt. I jeansbutikens fall handlar det troligtvis snarare om att skapa en känsla av handarbetade och högkvalitativa produkter, vilket kanske innebär att det doftar nytvättat i butiken.På det lyxiga hotellet skulle man kanske snarare välja en blommigare eller tyngre doft, som av stora härliga buketter eller möbler med lång historia.

Välj doft efter material och rum

Det är viktigt att rummets utseende stämmer överens med dess doft. Fundera över vilken känsla du vill sprida med din inredning. Vilka material har du valt att arbeta med? Finns det växter i rummet? Ett bra tips är att försöka välja din premium scenting efter de material som finns i rummet. Sammet, siden och mörkt trä passar bra med mer kraftfulla dofter, medan ljusa träslag och skira textilier går hand i hand med lätta dofter. För större varuhus eller lokaler med flera rum där kunderna vistas går det också utmärkt att byta doft allteftersom man förflyttar sig på platsen. Framför allt i möbelvaruhus är detta en framgångsrik strategi, eftersom det förstärker upplevelsen av varje enskilt rum. Doften av nybakat bröd som sprider sig över köksavdelningen kan få även den kräsnaste kunden att drömma om att plocka ut en plåt ur ugnen hemma i köket, vilket ökar konsumtionsviljan och får kunden att köpa mer.

Tar bort dålig lukt

Sist men inte minst är premium scenting ett bra sätt att dölja dålig lukt. Gamla fastigheter kan vara hur vackra som helst med alla sina attribut, men risken finns att det luktar lite unket eller dammigt. För att förhindra att upplevelsen av din lokal blir halvdan kan premium scenting vara en bra lösning. Då doftar det precis som du vill och dina kunder stannar kvar längre.

Vill du veta mer?

Vi på Ambius har många års erfarenhet av att arbeta med premium scenting. Läs gärna mer om doftsättning här eller kontakta oss så berättar vi mer.