Föreställ dig själv hur du går in på biografen för att se den senaste filmen. Biografen är inredd i mörkt röda toner och mjuka material. Det är bäddat för en mysig kväll i biomörkret. Dessutom känner du doften av nypoppade popcorn och suget efter snacks växer. Doftmarknadsföring i ett nötskal. Vare sig det handlar om att sprida doften av nybakat bröd i butiken eller lyxiga toner i hotellreceptionen är doftmarknadsföring ett effektivt sätt att locka kunder att konsumera mer. Det handlar om att skapa en upplevelse för besökarna som får dem att inspireras och trivas.

Doftmarknadsföring påverkar vårt köpbeteende

För verksamheter som biografer, bagerier och parfymbutiker är det enkelt att arbeta med doftmarknadsföring eftersom deras produkter redan doftar ljuvligt. Men visste du att det är möjligt även för andra, doftmässigt sterila, miljöer som klädbutiker att arbeta med dofter? Doftmarknadsföring har funnits runt om i världen i många år, men först på senare år börjat bli en trend även i Sverige. På 90-talet forskade psykologer om hur dofter påverkar vårt köpbeteende och kom fram till att det framför allt påverkar beslutsprocessen. Platser som doftar gott lockar oss att gå in, får oss att tillbringa längre tid där och överväga fler produkter. Dessutom ökar sannolikheten att kunden gör impulsköp. En studie på ett casino visade att man med hjälp av ganska lågmälda men behagliga dofter fick folk att spendera upp till 45 % mer på de enarmade banditerna. Med hjälp av ett ganska enkelt knep ökade alltså casinot sina intäkter rejält.

Hitta din varumärkesdoft

Grunden till att lyckas med sin doftmarknadsföring är att känna sitt varumärke och sin publik. Vad vill ni bli förknippade med? Det handlar om att hitta en samklang mellan varumärke och doft. För den som säljer produkter i exklusiva material passar det inte att ha för skarpa och söta dofter. Istället skulle en nedtonad men elegant doft förstärka bilden av varumärket som exklusivt och med välgjorda produkter. Den som arbetar framgångsrikt med doftmarknadsföring kan till och med lyckas plantera doften som ett minne hos sina besökare, så att de nästa gång de känner den eller en liknande doft tänker på varumärket.

Ta bort dålig lukt med doftmarknadsföring

Dessvärre är det inte alltid en fråga om att ersätta en neutral doft med en ljuv. Både företag, restauranger och köpcenter råkar ibland ut för dålig lukt. Det kan vara från välbesökta toaletter eller kanske något som sitter i väggarna. Precis som goda dofter påverkar vårt köpbeteende så gör också illaluktande miljöer det och vi vill inte vistas där en längre tid. Det kan i sin tur leda till minskade intäkter och försämrat rykte. Det går att använda doftmarknadsföring även i detta syfte. Toalettbesöket på restaurangen blir snabbt mer angenämt och kontoret doftar härligt fräscht och rent.

Kontakta oss

Vill du veta mer om doftmarknadsföring och hur du går tillväga för att hitta din varumärkesdoft? Vi på Ambius har mångårig erfarenhet av att doftsätta allmänna platser och hjälper dig gärna att hitta en bra lösning. Läs gärna mer om hur vi arbetar med doftmarknadsföring här.